Kajaanin Runoviikko vuoden festivaaliksi

Finland Festivals 5.1.2007

Kajaanin Runoviikko on Finland Festivalsin Vuoden 2007 festivaali.

FF nimeää vuosittain Vuoden festivaaliksi sellaisen tapahtuman, joka on tehnyt poikkeuksellisen vahvaa ja korkeatasoista työtä sekä normaalin toimintansa kehittämiseksi että luomalla uutta sisältöä ja parantamalla palveluja.

Kajaanin Runoviikko on ainutlaatuinen runon ja sanataiteen juhlaviikko, jossa kohtaavat runo, runoilijat ja runouden rakastajat, mutta sen tavoitteena on myös pitää yllä ja kehittää puheilmaisun harrastusta Suomessa.

Vuosittainen Maakunnat kohtaavat ¬kilpailu tarjoaa tilaisuuden nuorille lausujille ja sanataideryhmille kohdata arvostava yleisö ja saada alan ammattilaisten palaute esityksistä.  Runoviikon panos kulttuurimme moni-ilmeisyyden ylläpitäjänä ja kehittäjänä on kiistaton Jos lausuntataide ja runous ovat esittävän ja kirjallisen kulttuurimme marginaalissa, on Sanan ja Sävelen, nyttemmin Kajaanin Runoviikon 30 -vuotinen periksi antamaton työ osaltaan auttanut nämä lajit uuteen nousuun. Viime vuosina runoilijat ovat itse tulleet yhä useammin esiin runojensa esittäjinä, jolloin yhteinen kokeminen tässä intiimissä lajissa on yleistynyt eri puolilla Suomea. Tämä näkyy ja kuuluu myös Runoviikon profiilissa, jossa on kuultu niin Turun Sammakko-kustantamon runoilijoita kuin Oulun Huutomerkki-yhdistyksen kirjoittavia jäseniä sankoin joukoin. Runoviikko on jatkuvasti uudistunut ja pysynyt ajankohtaisena perinteiden vaalimisen ohella. Tästä osoituksena ovat mm. tapahtuman useat vuosittaiset ensi-illat. Jokavuotinen pyhiinvaellus Paltaniemelle, kansallisrunoilijamme Eino Leinon kotimaisemiin on puolestaan tarjonnut sekä nostalgiaa että unohtumattomia taide-elämyksiä. Tapahtuman ensimmäisen taiteellisen johtajan Veikko Sinisalon ja Kainuun Eino Leino-seuran ansiota on myös se, että Leinon syntymäpäivää 6.7. on juhlittu Einon Leinon, runon ja suven päivänä vuodesta 1992, jolloin siitä tuli virallinen liputuspäivä.

Finland Festivals arvioi, että Kajaanin Runoviikko, Suomen runotapahtumista vanhin ja laajin tukeutuu vahvasti oman alueensa sanataiteen perinteeseen, mutta yhtä lailla se nostaa esiin uudet kansalliset ilmiöt ja nuoret tekijät. Festivaali ottaa huomioon myös kielisukulaiset, virolaiset, karjalaiset, unkarilaiset. Festivaalin ohjelmisto on ollut linjakasta myös siten, että festivaalin musiikkivalinnat liittyvät läheisesti suomalaiseen kirjalliseen perinteeseen. Kaiken kaikkiaan Kajaanin Runoviikko tarjoaa nautittavan yhteisen foorumin niin taiteilijoille kuin sanataiteen yleisöllekin ja se on saavuttanut korkealla taiteellisella profiilillaan vahvan ja omaleimaisen aseman suomalaisten festivaalien joukossa ja on ansainnut Vuoden 2007 festivaalin arvonimen.

Kajaanin Runoviikon teema 2007 on Valta. Runouden, teatterin, tanssin ja musiikin keinoin tutkitaan rahan, rakkauden, uskonnon ja demokratian merkitystä vallankäytössä. Uusi runo, uudet esittäjät ja esittämistavat pääsevät näkyville. Runoilija voi yllättää asiakkaan Kelan jonossa tai kampaajalla, Kisällit ottavat Mestareista mittaa Kajaanin näyttämöillä ja vähän muuallakin. Myös lapset ja nuoret pääsevät tutustumaan sanataiteeseen. Uutuuksien lisäksi pidetyt perinteet jatkuvat. Tuula-Liina Variksen Runoilijan ääni -sarja, Iiron koulu, Runovartit Eino Leino -patsaalla ja Suviehtoo Paltaniemellä koetaan myös tänä kesänä. Suven runoilijana on Paavo Haavikko; Suomen Lausujainliiton taiteilijat valmistavat hänen monisyisestä tuotannostaan ensi-illan. Esityksiä on myös Saarikosken, Södergranin ja Shakespearen runoudesta, jonka Soneteista kertoo Kirsti Simonsuuri. Runoviikon ohjelma tarjoaa yleisönsä älylle ja tunteelle haasteita, joiden vaikutus kantaa pitkälle syksyyn!

Finland Festivalsin aikaisemmat vuoden festivaalit:

Täydenkuun Tanssit
Provinssirock
Turun musiikkijuhlat
Avanti!n Suvisoitto
Tampereen Teatterikesä
Mäntän Musiikkijuhlat ja Kuvataideviikot yhdessä
Taidekeskus Salmela
Kuopio Tanssii ja Soi

Lisätietoja:
Tuomo Tirkkonen, p. 040 5432 246, tuomo.tirkkonen@festivals.fi.